Showing posts with label Rupert Murdoch. Show all posts
Showing posts with label Rupert Murdoch. Show all posts

Thursday, 14 January 2021

Kevin Rudd: "Donald Trump may have lit the match that caused his country’s turmoil, but it was Rupert Murdoch who crammed the joint full of explosives"


Crikey, 12 January 2021:


SCOTT MORRISON AND DONALD TRUMP (IMAGE: AAP/MICK TSIKAS)


Donald Trump may have lit the match that caused his country’s turmoil, but it was Rupert Murdoch who crammed the joint full of explosives. 


His systematic manipulation and radicalisation of the American right-wing polity at large, and the Republican Party in particular, should ring alarm bells throughout our nation, including in the office of the prime minister. 


Over the past 25 years, Murdoch has used his Fox News network to unite American conservatives under his banner and shift them from the centre right to the far right with an intoxicating diet of grievance-driven, race-fuelled identity politics. 


By the time Trump announced his presidential campaign, these voters had been indoctrinated into a universe of “fake news”, “alternative facts” and elaborate conspiracy theoriesThe operational definition of fake news, in the eyes of the Trump presidency, became anything other than Fox News. 


After some initial disagreements, Murdoch backed Trump all the way to the White House. And they kept in lockstep throughout the Trump presidency. 


Trump would often repeat publicly the talking points he’d picked up from Fox. Newt Gingrich, the former Republican speaker, recommended booking interviews on Trump’s favourite shows as among the most effective ways of communicating directly with the Oval Office. And nothing delighted Murdoch’s swaggering ego, hard-right ideology and business tax interests more. 


Fox covered up for Trump’s mistakes, trying desperately to keep track with his shifting claims about the mildness or severity of the coronavirus. 


When Fox’s news reporters found nothing newsworthy in documents relating to Joe Biden’s son Hunter, Murdoch’s New York Post (under the watchful eye of his leading Australian henchman Col Allan) swooped in by pressuring junior reporters to put their names to its dubious front page story.


Like Trump, Murdoch’s news outlets also gave succour to the dangerous QAnon cult, with the devastating consequences witnessed in Washington last week. 


It is now beyond time for Scott Morrison to stand up and denounce QAnon before it can fully take root here in Australia. Even if it strains the prime minister’s personal friendships with members of the far right, he should send the sort of crystal-clear signal that Trump proved himself unable to before it was too late.....


Read the full article here


Personally, I believe it is too late to save Scott Morrison from himself. He lacks the ability for genuine self-examination.


Morrison was always attracted to Donald Trump, as one flimflam man often admires another more successful confidence trickster.


SNAPSHOT: Peter van Onselen
























Scotty from Marketing has clearly drunk the QAnon-Trump Kool Aid, wrapped himself in his personal closet racism, his foreign Legion of Merit medal and those evangelical & pentecostal contacts he appears to prize above the interests of the Australian nation, so that he is now willingly protecting those members of his own government who are just the sort of greedy, self-interested, ignorant crazies who have driven American society into the ground.

 

Monday, 3 August 2020

A grand gesture by James Murdoch which changes nothing on the Australian media landscape


@mjrowland68
James Rupert Jacob Murdoch has decided to leave his father's toxic media organisation.

The Hollywood Reporter, 31 July 2020:


Getty

Former 21st Century Fox CEO James Murdoch has resigned from the board of News Corp., the parent company of the Wall Street Journal. 


In a letter of resignation filed Friday afternoon, Murdoch wrote: "My resignation is due to disagreements over certain editorial content published by the Company’s news outlets and certain other strategic decisions." 

James Murdoch had been on News Corp.'s board of directors since 2013. News Corp. is one of two media companies controlled by James' father Rupert Murdoch and the Murdoch family. 

The other is Fox Corp., the parent company of Fox News and the Fox broadcast network, which was created after 21st Century Fox sold its entertainment assets to The Walt Disney Company. 

Murdoch stepped down as Fox CEO following the sale, with his brother Lachlan Murdoch becoming CEO, and father Rupert becoming co-chairman. 

News Corp., which owns the Wall Street Journal, Dow Jones, New York Post, News U.K. and newspaper and TV assets in Australia, is run by CEO Robert Thomson. 

After leaving the Fox fold, Murdoch started his own company, Lupa Systems, which has invested in technology companies and other firms. 

Lupa Systems has acquired stakes in Vice Media, tech startup Betalab, and is pursuing a stake in MCH Group, the parent company of the Art Basel fair. 

Lupa Systems and Joe Marchese's Attention Capital also acquired a majority stake in Tribeca Enterprises last year, the parent organization of the Tribeca Film Festival. 

In a joint statement released after the letter was made public, Rupert and Lachlan Murdoch said "We’re grateful to James for his many years of service to the company. We wish him the very best in his future endeavors.”

Earlier this year James Murdoch and his wife Kathryn issued a joint statement expressing disappointment with the level of climate change denial found in News Corp’s Australian outlets.

James Murdoch became chief executive of British Sky Broadcasting in 2003 at the age of 30, when his father Rupert was still chairman. 

By 2012 after the News of the World phone hacking scandal and the subsequent Leveson Inquiry, U.K. media watchdog Ofcom declared James' ''conduct in relation to events at NGN repeatedly fell short of the conduct to be expected of him as a chief executive officer and chairman'' when he was running News Corp's News Group Newspapers.

At that time James was also a director of British Sky Broadcasting Group as well as a director of News Corporation.

He apparently stepped back from any day-to-day roles within the family business at the end of 2018.

His resignation does not imply that he has sold or intends to sell his shareholdings in News Corp or Disney.

Monday, 27 April 2020

Media mogul Rupert Murdoch yells ‘Jump!’ Frydenberg and Fletcher respond by leaping into battle


News Corp is an $8.6 billion corporation run from Sixth Avenue in New York. It is controlled by the (American) Murdoch family. Its exploits over seven decades have been as brutal and Darwinian as any media company in history. It has regularly dispensed “we will wipe you out” threats to small and large competitors across the world. Now, we’re told, “international platforms” who have “no commitment to local communities” are responsible for depriving 60 Australian local communities of the news they have depended on for decades. At some point in Australian history, the malevolent abuse of power by the billionaire family who milks its former colony will be exposed.” [Crikey Editor Eric Beecher, News Corp’s abuse of power must be exposed — and stopped, 3 April 2020]

Australian Treasurer & Liberal MP for Kooyong Josh Frydenberg speaking at a joint doorstop interview on 20 April 2020:

Well, good morning. It’s a real pleasure to be here with my friend and colleague, the Minister for Communications, Paul Fletcher. It’s time the tech titans were held to account and we had genuine competition, we have a level playing field, we have more transparency and we get payment for original journalistic content. The rise of the digital platforms, and in particular Google and Facebook have delivered real and significant benefits to consumers. But it’s has also been a period of great disruption. And it’s called into question the adequacy of our existing regulatory frameworks and the viability of traditional media outlets. This is why Scott Morrison, when he was Treasurer,= tasked the ACCC to undertake a ground-breaking report, a report that took them 18 months to put together, into the digital platforms. The ACCC led by Rod Sims, produced an outstanding report which made a number of recommendations. Recommendations that the Government has accepted. One of those key areas of focus for the ACCC was to develop a voluntary code between the traditional media businesses and the digital platforms to govern their relationships. Last year, the Government announced that it hoped a voluntary code would be reached by November of this year. Well those negotiations were held and no meaningful progress was made on the most significant component of which the code was to deal with, namely payment for content. And in the words of the ACCC, they did not believe that progress would be made and a deal would be done with a voluntary code. So the Government's taken a decision to move to a mandatory code, with a draft mandatory code to be released by the end of July and to be put together by the ACCC. We hope it will be legislated soon thereafter. We’re very conscious of the challenges we face and that we are dealing with some of the most valuable and powerful companies in the world. In France and in Spain and in other countries where they have tried to bring these tech titans to the table to pay for content they haven't been successful. But we believe this is a battle worth fighting. We believe this is critical for the future viability of our media sector and it's all about competition and creating a level playing field. So together with Minister Fletcher and our colleagues led by the Prime Minister, we will move with the ACCC to put together this mandatory code in the weeks ahead and hopefully it will deliver lasting reform for the sector and importantly, ensure that we have a level playing field into the future…

the ACCC is going to be looking at the method by which the payment for content would occur. There are a number of different options. You can do it on a value option or you can do it on a cost option, meaning that the tech titans would end up paying a fraction of what the cost was for producing that original content every time that they use it. The other alternative is in terms of the value to that particular digital platform that they get from getting eyeballs onto their sites by using that content. So this is to be worked out by the ACCC over the next three months. This is a very significant reform. It’s about holding these tech titans to account. It’s about ensuring genuine competition. It’s about delivering a level playing field. It’s about keeping jobs in journalism, and it’s about ensuring a fair outcome for all….

...these are very profitable platforms so this may eat into their profitability, to the Facebook’s and to the Google’s. But it’s only understandable that they would be paying for that content that they use to get traffic through their websites. You see the way Google and Facebook operate is that they don’t necessarily charge a fee for their service but they attract eyeballs onto their sites and then sell the advertising that goes with it. So this is about ensuring that they are genuinely rewarding and compensating the content that they use….

...but what was clear from the ACCC is that on the key issue of payment for content, there wasn’t a hope that there would be a deal reached between the parties. And the fact that we could not see a light at the end of that tunnel meant that we would move from a voluntary code which was the original intention, to a mandatory code which would be legislated through the Parliament.

One independent media company did not agree with Frydenberg’s assessment of the situation.

Crikey, 23 April 2020:

Earlier this week, Treasurer Josh Frydenberg and Communications Minister Paul Fletcher got up and struck a blow for foreign multinational News Corp in its ongoing war with the tech giants that have used innovation and the internet to wreck the Murdochs’ media business model….

...government has recycled demonstrable lies peddled by News Corp about how it is being robbed by Google and Facebook, with the aim of helping prop up News Corp’s failing Australian media businesses….

News Corp charges that when Google (mostly) and Facebook use its headlines and automatically generated “snippets” of News Corp stories on their sites, they are stealing content, and should be made to pay for it via a licence fee that will “reflect the financial benefit digital platforms derive from using snippets”.

It also complains that longer “snippets” deter people from clicking through the attached link to the original story because they get all they need from what’s displayed.

Except the Australian Competition and Consumer Commission’s (ACCC) digital platforms inquiry found that News Corp’s claims don’t stack up.

Headlines and snippets aren’t theft of content: “generally, digital platforms’ use of article headlines is unlikely to infringe copyright protections in Australia,” the ACCC noted. “Digital platforms reproducing a snippet of a copyright-protected news article does not infringe copyright protections if the snippet does not reproduce a substantial part of the article.”

And the ACCC found that the tech companies, media organisations and consumers all benefit from the use of snippets. Specifically, “media businesses benefit because a snippet provides context and an indication to the user of the value of that content, increasing the likelihood of consumers clicking through”.

Real-world evidence backed this up. “As a result of a German copyright law requiring Google to pay fees to publish snippets from news media websites, Google stopped showing snippets from [media company Axel Springer’s] news articles. Axel Springer noted that the lack of snippets led to a nearly 40% decline in referral traffic from Google Search and an almost 80% decline in referral traffic from the Google News user interface”.

The ACCC also “does not agree that longer snippet lengths necessarily have a negative effect on referral traffic, with users remaining on an aggregator or search platform rather than clicking through to a news media business’s website”. As a result, it did not recommend that a mandatory licence fee be imposed.

Where it did agree with media companies is that they have little bargaining power with Google et al when it comes to the length and composition of snippets. They can block Google from automatically generating snippets, but beyond being able to “opt out”, they have no way of managing them, or maximising click-through.

The ACCC thus proposed the industry-led development of a code of conduct to be agreed between media and tech companies to address this “imbalance of power” and enable media companies to get access to data and negotiate more effectively with the likes of Google.

Such a code of conduct might also cover how revenue is shared “where the digital platform obtains value, directly or indirectly, from content produced by news media”.

How much value do digital platforms obtain from news content? Google doesn’t show any ads on its news feed, and “does not generally sell advertising opportunities next to search queries that are considered by Google as having a ‘news intent’”. In other countries where it has been ordered to pay fees, it has simply stopped carrying snippets if it can’t do so for free. In Spain, it shut down Google News.

Interestingly, the result in Spain — and one echoed elsewhere — was that smaller media sites lost a large volume of traffic while major media sites suffered relatively little loss. 

It would be to News Corp’s considerable advantage if that same result eventuated in Australia, with smaller competitors in an already marginal economic environment suffering a major loss in traffic…..
[my yellow highlighting]

Sunday, 24 November 2019

Very predictably News Corp rolled out a climate change denier to help buttress the Morrison Government's stubborn contrarian stance


Here is mining company director/shareholder and sometimes owner, as well as consultant to industry, Ian Plimer, joining in the Abbott-Turnbull-Morrison-Murdoch Coalition's ongoing attempt to deny anthropomorphic global warming and climate change.

In the opening paragraphs of the article Plimer exceeds his previous infantile opposition to the science of climate change. 

The Australian, 22 November 2019, p.12:

Talk of an emergency is ignorant, populist scaremongering
As soon as the words carbon footprint, emissions, pollution, and decarbonisation, climate emergency, extreme weather, unprecedented and extinction are used, I know I am being conned by ignorant activ­ists, populist scaremonger­ing, vote-chasing politicians and rent seekers.
Pollution by plastics, sulphur and nitrogen gases, particulates and chemicals occurs in developing countries. That’s real pollution. The major pollution in advanced economies is the polluting of minds about the role of carbon dioxide. There are no carbon emissions. If there were, we could not see because most carbon is black. Such terms are deliberately misleading, as are many claims...... [my yellow highlighting]
As most high school students would be able to tell Mr. Plimer - not that he needs telling as he was university educated and his purpose here is to obfuscate not inform - "Carbon" is shorthand for "Carbon Dioxide Equivalent" or CO2-e. 
These terms covers what are known as "Greenhouse Gases" such as water vapour, carbon dioxide, methane, nitrous oxide, ozone, some artificial chemicals such as chlorofluorocarbons and hydrocarbons.
Again, a high school student would be aware that black carbon is a dangerous air polluting element - mainly produced by the incomplete combustion of oil or coal and the burning of wood. It also contributes to global warming.
However, the reason black carbon has not turned the sky into permanent darkness that Plimer suggests as an outcome is that it has not yet reached saturation levels in the atmosphere.
Though black carbon can lead to very low visibility for prolonged periods as the bushfire smoke over Sydney and rural/regional Australia this month demonstrated and, open-cut coal mining on a weekly basis and city traffic periodically demonstrate throughout the year.
Bushfire smoke over Sydney NSW, 21 November 2019
2GB Image

Bushfire smoke in Clarence Valley NSW, 22 November 2019
NSWRFS Image

Air pollution over coal mine, Hunter Valley NSW, circa 2019
The Singleton Argus Image


Smog in Melbourne Vic, 28 June 2018
ABC News Image

Mr. Plimer makes a fool of himself in his attempt to fool others - when the evidence of black carbon pollution is both before our eyes and in the air quality readings that state governments collect. [See NSW EPA website]


Friday, 17 May 2019

Has U.S. citizen and media mogul Rupert Murdoch overplayed his hand in this Australian federal election cycle?


“It sounds unreal to say that News Corp is not a media organisation. It sounds outré to say that it is instead a political propaganda entity of a kind perhaps not seen since the 19th century, one that has climbed to its pedestal through regulatory capture, governmental favours and menace, and is now applying its energies to the promotion of white nationalism, even as white nationalists commit scores of murders.”  [Journalist Richard Cooke wiring in The Monthly, May 2019], 

It is your judgement that counts because the right and responsibility to elect the next Australian Government rests with you, the Australian voter, not with an elderly authoritarian U.S. billionaire who rarely visits this country.

Australian society is not as tolerant of Murdoch's sense of entitlement as it once may have been......







March 2018 to March 2019 year-to-year data shows News Corp's principal mastheads are losing readership over the 7 day circulation period, according to Roy Morgan.

By its own admission News Corp has been lobbying local government to keep its community papers afloat in South Australia.

Monday, 8 April 2019

"USING 150 INTERVIEWS ON THREE CONTINENTS, THE [NEW YORK] TIMES DESCRIBES THE MURDOCH FAMILY’S ROLE IN DESTABILIZING DEMOCRACY IN NORTH AMERICA, EUROPE AND AUSTRALIA"


With Murdoch’s News Corp mastheads dominating the local newspaper landscape in the NSW Northern Rivers region this should interest readers…….

The New York Times, 3 April 2019:

Rupert Murdoch, the founder of a global media empire that includes Fox News, has said he “never asked a prime minister for anything.”

But that empire has given him influence over world affairs in a way few private citizens ever have, granting the Murdoch family enormous sway over not just the United States, but English-speaking countries around the world.

A six-month investigation by The New York Times covering three continents and including more than 150 interviews has described how Mr. Murdoch and his feuding sons turned their media outlets into right-wing political influence machines that have destabilized democracy in North America, Europe and Australia.

Here are some key takeaways from The Times’s investigation into the Murdoch family and its role in the illiberal, right-wing political wave sweeping the globe.

THE MURDOCH FAMILY SITS AT THE CENTER OF GLOBAL UPHEAVAL.

Fox News has long exerted a gravitational pull on the Republican Party in the United States, where it most recently amplified the nativist revolt that has fueled the rise of the far right and the election of President Trump.

Mr. Murdoch’s newspaper The Sun spent years demonizing the European Union to its readers in Britain, where it helped lead the Brexit campaign that persuaded a slim majority of voters in a 2016 referendum to endorse pulling out of the bloc. Political havoc has reigned in Britain ever since.

And in Australia, where his hold over the media is most extensive, Mr. Murdoch’s outlets pushed for the repeal of the country’s carbon tax and helped topple a series of prime ministers whose agenda he disliked, including Malcolm Turnbull last year.

At the center of this upheaval sits the Murdoch family, a clan whose dysfunction has both shaped and mirrored the global tumult of recent years.

The Times explored those family dynamics and their impact on the Murdoch empire, which is on the cusp of succession as its 88-year-old patriarch prepares to hand power to the son whose politics most resemble his own: Lachlan Murdoch.

A key step in that succession has paradoxically been the partial dismemberment of the empire, which significantly shrunk last month when Mr. Murdoch sold one of his companies, the film studio 21st Century Fox, to the Walt Disney Company for $71.3 billion.

The deal turned Mr. Murdoch’s children into billionaires and left Lachlan in control of a powerful political weapon: a streamlined company, the Fox Corporation, whose most potent asset is Fox News…..

The Murdoch empire has also boldly flexed its muscles in Australia, which was for many years Lachlan’s domain.

In Australia, Lachlan expressed disdain for efforts to fight climate change and once rebuked the staff at one of his family’s newspapers, The Australian, for an editorial in support of same-sex marriage (He says through a representative that he is in favor of same-sex marriage). He also became close to the politician Tony Abbott, whose 2013 election as prime minister was given an assist by Murdoch newspapers.

The Murdoch family changed Australian politics in 2016 when it took control of Sky News Australia and imported the Fox News model. They quickly introduced a slate of right-wing opinion shows that often focused on race, immigration and climate change. The programming became known as Sky After Dark.

Last year, Mr. Turnbull and his staff accused Rupert and Lachlan Murdoch of using their media outlets to help foment the intraparty coup that thrust him from office in August. Mr. Turnbull, a moderate and longtime nemesis of his friend Mr. Abbott, was replaced by the right-wing nationalist Scott Morrison.

The Murdochs have denied any role in Mr. Turnbull’s downfall.....

The night after his arrival, Lachlan invited a small group of Sky employees and managers to his $16 million mansion in Sydney for drinks. With its new prime-time lineup of hard-right opinion hosts, Sky had become a force in Australian politics. Its audience was still small by American standards, but it was the network of choice in the capital, Canberra, and it was finalizing a deal to expand its reach into the Australian Outback — demographically speaking, the equivalent of Trump country.

It was a mirror of Fox News, with its fixation on race, identity and climate-change denial. Night after night, Sky’s hosts and their guests stirred anger over the perceived liberal bias of the media, “suicidal self-hatred” of Western civilization and the Australian equivalent of the Central American “caravans” that were dividing the United States: asylum seekers coming to the country by boat from Indonesia and Malaysia, many of them Muslim. Days before Lachlan’s arrival, a national neo-Nazi leader, Blair Cottrell — who had recently been fined for “inciting contempt for Muslims” — appeared on one of the network’s shows. Cottrell had been interviewed on Australian TV before, but his deferential treatment by Sky caused a national outcry. Under gentle questioning, he called on his countrymen to “reclaim our traditional identity as Australians” and advocated limiting immigration to those “who are not too culturally dissimilar from us,” such as white South African farmers. (Sky apologized and suspended the program.)

Inside Lachlan’s living room, the talk turned to national politics. “Do you think Malcolm is going to survive?” Lachlan asked his staff. Malcolm was Malcolm Turnbull, the relatively moderate Australian prime minister who took office a few years earlier. Inside the government, a small right-wing uprising had been brewing over his plans to bring Australia into compliance with the Paris climate accord. It is well established among those who have worked for the Murdochs that the family rarely, if ever, issues specific directives. They convey their desires indirectly, maybe with a tweet — as Murdoch did in the spring of 2016 when he decided to back Trump — or a question, the subtleties of which are rarely lost on their like-minded news executives.

In the days that followed, Sky Australia’s hosts and the Murdoch papers — the newspaper editors had their own drinks session at Lachlan’s mansion — set about trying to throw Turnbull out of office. Alan Jones, a Sky host and conservative radio star, called for a party “rebellion” against him on his program. Days later, the Murdochs’ major paper in Sydney, The Daily Telegraph, broke the news that a leadership challenge was in the works. Cheering on the challenge, Andrew Bolt, the Murdoch columnist who was once convicted of violating the country’s Racial Discrimination Act, told his Sky viewers that Turnbull’s “credibility is shot, his authority is gone.” Peta Credlin, the commentator who was Tony Abbott’s former chief of staff, chewed out a member of Parliament for the chaos inside Turnbull’s administration. The Australian, the Murdochs’ national newspaper, was soon declaring Turnbull a “dead man walking.”......

It was always difficult to separate the personal from the financial and the ideological with the Murdochs. All appeared to be in evidence in their decision to turn against Turnbull. To begin with, he took office a few years earlier by ousting Lachlan’s friend Tony Abbott, and it was Abbott who helped lead the Turnbull uprising. Turnbull’s policies were also not perfectly aligned with the Murdochs’ interests. For instance, he had expedited the construction of the country’s national broadband network, which directly threatened the family’s highly profitable cable business by giving Netflix a government-subsidized pipeline into Australian homes.

The small number of Australian media outlets that the Murdochs did not own portrayed Turnbull’s ouster as a Murdoch-led “coup.” Kevin Rudd, a former prime minister whom the family had helped push out of office years earlier, described Murdoch in an op-ed in The Sydney Morning Herald as “the greatest cancer on the Australian democracy.”

Turnbull was replaced by the right-wing nationalist Scott Morrison, who quickly aligned himself with Trump. The two met in person for the first time in late 2018 at the G-20 summit meeting in Buenos Aires. “I think it’s going to be a great relationship,” Trump said afterward. With a national election scheduled for May 2019, Morrison quickly staked his party’s prospects on the polarizing issue of immigration, promising a new hard-line approach. It dovetailed with Sky’s regular prime-time programming. Andrew Bolt, who previously warned of a “foreign invasion,” said in one segment, “We also risk importing ethnic and religious strife, even terrorism,” as the screen flashed an image of Australia’s potential future: rows of Muslims on a city street, bowing toward Mecca. When the opposing Labor Party managed to muscle through legislation that would allow doctors to transfer severely sick migrants in detention centers on the Australian islands of Nauru and Manus into hospitals on the mainland, Sky Australia’s prime-time hosts went on the offensive.

Read the full article here.

Tuesday, 29 January 2019

Why is the Australian Government subsidising a News Corp television program?



On 21 December 2018 the Australian Communications and Media Authority announced:

The ACMA has awarded up to $3.6 million in grants to regional and small publishers under the first round of the Regional and Small Publishers Innovation Fund.

Round one of the Innovation Fund will support 29 projects by 25 successful applicants nationwide, with a mix of regional and metropolitan proposals funded. 

Grants will support innovation and digitalisation across a wide range of activities, including market research, trials of new business models, podcasts, and video capability.

A list of successful applicants and their projects is here.

However, there is another grant stream which sees News Corp’s Sky News Channel - part of multinational media empire  - receive money to cover 15 per cent of a particular Sunday program’s production costs.

BuzzFeed, 25 January 2019:

The show is partly funded through a Commonwealth government grant awarded to Mundine's business Nyungga Black Group, through a closed non-competitive selection process, according to the grant information published online.

The grant, running from June 18, 2018 to Aug. 1 this year is for a total of $220,000. The Department of Prime Minister & Cabinet confirmed to BuzzFeed News that the grant was for Mundine's Sky News show.

News Corp’s 2018 annual report states of the corporation’s news channel:


Australian News Channel

ANC operates 10 channels featuring the latest in news, politics, sports, entertainment, public affairs, business and weather. ANC is licensed by Sky International AG to use Sky trademarks and domain names in connection with its operation and distribution of channels and services. ANC’s channels consist of Sky News Live, Sky News Business, Fox Sports News, Sky News Weather, Sky News UK, Sky News Extra, Sky News Extra 1, Sky News Extra 2, Sky News Extra 3 and Sky News New Zealand. ANC channels are distributed throughout Australia and New Zealand and available on Foxtel and Sky Network Television NZ. ANC also owns and operates the international Australia Channel IPTV service and offers content across a variety of digital media platforms, including mobile, podcasts and social media websites. In addition, ANC has program supply arrangements with third parties such as WIN Corporation. ANC primarily generates revenue through monthly affiliate fees received from pay-TV providers based on the number of subscribers and advertising.

ANC competes primarily with other news providers in Australia and New Zealand via its subscription television channels, third party content arrangements and free domain website. Its Australia Channel IPTV service also competes against “over-the-top” IPTV subscription-based news providers in regions outside of Australia and New Zealand.

This is a corporation which admits to having assets of over $16 billion in June 2018 - $2 billion of which was held as cash or cash equivalents - and yet the Australian Government feels the need to subsidise its weekend programming?

This is the second time in less than two years that the Coalition Government has given News Corp money for programming. Then it was a funding package worth a cool $30 million.

Monday, 24 September 2018

One old man to rule them all and in the darkness bind them?



Octogenarian U.S. citizen, international media mogul and papal knight since1998  Rupert Keith Murdoch is a living example of the perils of concentrated media ownership.

For many in America, the United Kingdom and Australia his name is filed under 'arrogant' 'avaricious' and 'ruthless'.

Media mogul Rupert Keith Murdoch : Google Images

The Guardian
, 20 September 2018:

In his farewell speech as prime minister last month, Malcolm Turnbull pointed to “an insurgency” in his own party and “outside forces in the media” as the architects of his demise.

If there was any doubt at all who the media forces Turnbull was referring to during those final minutes in the prime mister’s courtyard in Canberra, there is, after the events of the past 24 hours, none now.

Rupert Murdoch is the name firmly in the frame along with his ubiquitous News Corp empire – an organisation which is accused of playing a major role in orchestrating the removal from office of not just Turnbull but also Labor’s Kevin Rudd.

In the case of Turnbull he believed his Liberal colleagues had been gripped by “a form of madness” so the only way they could see to end the unrelenting internal turmoil and negative coverage in the media was to cave into it and replace him as leader…..

But the details that have emerged over the past 48 hours of the role the US-based Murdoch played during last month’s visit to his Australian assets raise serious questions about how Australian politics can be swayed by a concentrated media industry where News Corp dominates.

Turnbull certainly believes he was the target of a News Corp campaign. When he narrowly fended off Peter Dutton in a party room spill on Tuesday 21 August, Turnbull phoned Murdoch to ask him why he was trying to replace him with the home affairs minister.

Rupert Murdoch intends to transform Australia into a conservative nation and he wants to put it on the Trump road
Associate Professor David McKnight

Turnbull had watched horrified as shortly after Murdoch’s arrival in Australia, News Corp, the most powerful media organisation in the land, turned on him. The Daily Telegraph warned of “a toxic brawl” over energy policy and that Dutton was preparing to challenge him. On Sky the night-time commentators Peta Credlin and Andrew Bolt ramped up their negative coverage of the national energy guarantee and Turnbull’s performance.

 “There was no doubt there was a marked shift in the tone and content of the News Corp publications once Rupert arrived,” one of Turnbull’s former staff told Guardian Australia. “And there was no doubt in our minds that News was backing Dutton.”
The prime minister had another reason to believe the octogenarian media mogul was driving the negative coverage – Turnbull had been warned by another media mogul that Rupert wanted him replaced.

According to both the Australian Financial Review and the ABC, Murdoch had told fellow media billionaire Kerry Stokes, owner of the Seven Network, a few days before that Turnbull should be replaced. Guardian Australia also reported that Turnbull was warned in a phone call from Stokes that Murdoch and his media company News Corp were intent on removing him from power.

Stokes is said to have replied that the likely result of such a campaign would be to deliver government to Labor and Bill Shorten. But Murdoch is reported to have brushed aside such concerns, saying it would only be for three years and he made money under Labor in the past.

By that week’s end the deed was done. Turnbull was out as prime minister, replaced by Scott Morrison after Dutton’s much hyped candidacy failed to get the numbers....

Read the full article here.